torsdag 12 april 2012

BARA agility

På väg hem från jobbet tänkte jag fram ett upplägg för ett träningspass med den lille. Då lydnadsläger på klubben väntar hela helgen beslöt jag mig för att idag kör vi BARA agility. Vi blandar ju alltid när vi kör, men ska försöka bli bättre på att lägga lydnaden åt sidan och bara fokusera på agilityn ibland.

Dagens träningsfokus låg på att kunna STYRA Charlie på de hinder jag vill. Jag måste träna på att bli snabbare och tydligare i min handling, för om han inte får vägledning tillräckligt snabbt så tröttnar han på morsan och väljer en egen väg. En mycket bra egenskap tycker jag då han aldrig bromsar upp utan kör fullt ut och får han bara rättvis handling så följer han också det.

Ställde upp 6 hinder samt en tunnel och gjorde flertalet olika banor på dessa hinder. Tanken idag var att inte ta det självklara vägvalet utan att försöka att hela tiden välja det svåra alternativet. Allt för att jag skulle få tänka ordentligt på min handling och se till att vara tydlig, för att Charlie inte skulle välja en egen väg och bara ösa på.



Träningen gick ÖVER förväntan. Det gick faktiskt riktigt, riktigt bra! Så jag fick lägga Charlie flera gånger och tänka till för hur jag skulle kunna göra svängarna svårare. Det enda problemet jag stötte på var när han kom ut ur tunneln - han är så sjukt tunnelkåt och går i gång som attan där - så kunde han springa upp på fel sida om mig. Detta skedde aldrig när vi skulle göra en svår sväng efter tunneln, helt enkelt för att jag då var så tydlig med om vad jag ville. Men när vi skulle ta ett enligt mig "enkelt" hinder rakt fram så fattade den lille ingenting, eftersom att jag blev nonchalant i min handling och han kunde då springa upp på fel sida. Men bara jag styrde upp mig själv så fick vi ordning på det :)

Avslutade med kontaktfältsträning på balansbommen. Höjde kraven och började kräva ordentligt jobb med "trampa" samt att man inte gör något förrän frisignal kommit. Fortsatt träning på detta då jag kommer vara petig med kontaktfält, helt enkelt för att Charlie flyger rätt över dom om han kommer i fart.

Tog en nedvarvningspromenad efteråt och den lille fick stretcha lite i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!