måndag 20 augusti 2012

Charlies första viltspår

Inledde morgonen med en försovning. Förstår inte vad jag gjort - eller inte gjort - men iallafall har jag stängt av klockan, inte ens vaknat av Daniels klocka och inte heller vaknat när Daniel gått upp... Jag är ju fortfarande rejält förkyld och hostar otroligt mycket på nätterna. Så till mitt försvar hade jag sovit hur dåligt som helst under natten, så det var väl kanske därför jag var helt däckad. 

Jag hade 40 minuter på mig från det att jag vaknade tills vi skulle vara på plats i Kungsbacka. Så eftersom resan tar en halvtimme var det bara att hoppa i kläderna och åka. Vi mötte upp Boel och Hanna igen och började med att lägga ett spår till Charlie. Sedan fick först Boel gå spår med sin golden Meya och efter det Hanna med labben Freja. Båda hundarna gjorde ett kanonjobb och det ser lovande ut inför kommande tävlingsstart!

Sedan var det dags för den lille att få prova på att spåra blod. Han startade grymt bra, då han blev otroligt noggrann när han märkte att det var något annat än bara människodoft i spåret. Men efter ca 50 meter hade nyhetens behag lagt sig och han spårade som han alltid gör när han inte spårat på länge. Han flänger lite över spåret och tappar den där rejäla noggrannheten som jag vill ha - att jag alltid ska vara så petig med allt! Jag stöttade upp honom genom att stanna när han gick av spåret och släppte på honom igen när han kom rätt. I slutet låg rådjursklöven och väntade på honom, han smög fram emot den och luktade lite på den. Han ville inte plocka upp den, utan tyckte det räckte med att lukta av den lite. Jag peppade honom och tillslut tog han den i munnen några gånger! Men så värst imponerad var han inte :) 
Kul att få ha provat på, och får jag för mig att han ska få en viltspårstitel någongång, så kommer det nog inte vara en omöjlighet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!