onsdag 22 augusti 2012

Gameplan inför tävlingsstart

Var nere i Halmstad och träffade Hanna för ett träningspass. Hon har fått sig en alldeles egen appellplan, som var hur fin som helst, och där bedrev vi vårat träningspass. För första gången på typ ett år hade jag inte med mig regnet, utan vi hade riktigt bra väder att träna i!

Vi körde varannan hund, där Hanna började. Hon håller på att ta sin fjärde hund till ett lydnadschampionat, så hon pysslade med elitrutan och zätat med sin tik Tila. Jag ville att Hanna skulle titta på oss i alla moment i tvåan, för att vi aldrig gjort dem på en annan plan än den vi har hemma och då kunna se vad vi EGENTLIGEN kan. Det mesta såg faktiskt bra ut, och det enda som krånglade var rutan. Jag får in honom i rutan och han förstår att han ska dit. Men jag har inte belönat helt rätt position, så han söker inte upp mitten på rutan, och det är i mitten jag vill ha honom.
Hopp-sitt-hopp har vi fått stor skillnad på sedan sist, då han nu gör det jätte fint. Apporteringen gick även den bra, han grep fint igår - härligt! - och det man kan anmärka på är att han har galopp ut, men trav in. Men som Hanna sa: - Man petar aldrig på en 9:a! På fjärren fick vi en tävlingsledare bakom Charlie - som det är på tävling - och det var första gången, men det fungerade lika bra ändå.
Efter att ha hämtat lite hundar la vi sedan en platsliggning, där Charlie fick ligga i mitten, och det var heller inga problem. Passade sedan på att träna Charlie i att ligga kvar på träningsplan, trots att 3 hundar drar järnet förbi. Inte så värst lätt, men grym träning. Sedan fick han hänga på och leka, och då blev det inkallningsträning också. Han har en förmåga att skita totalt i mig när han leker med en annan hund, så det blev ett par löprundor för mig och ett stort tålamod för att inte explodera. MEN det gick och tillslut lyssnade han!
Vi körde självklart även fritt följ och där beror det helt på hur petig man är. Eftersom att jag är sjukt petig så blir träningen där efter. Ska framöver överdriva rätt mycket och inte gå tävlingsmässigt. Utan verkligen få Charlie att hänga med på snurrar och svängar åt olika håll.
GAMEPLAN inför tävlingsstart i tvåan: 

* Träna "stanna" separat från rutan. Måste bli snabbare och distinktare - gör det viktigt.
* Fortsätt repetera sitt på avstånd
* Fortsätt träna gripanden av apportbock på korta avstånd, för att kunna vara på han när han tar till leken
* Stå nära rutan och använd klicker för att få honom att förstå att han ska söka upp mitten på rutan. Gör några långa skick emellanåt.
* Fortsätt träna fjärren på långa avstånd
* Gå "ej-tävlingsmässiga" fria följ med mycket snurrar och svängar åt höger och vänster

3 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!