torsdag 30 augusti 2012

En totalt GALEN lydnadshund!

Idag hade vi en träningsträff med Ebba, Boel och Hanna på GMBK. Jag jobbade sent idag och sladdade in på klubben 18.10, så jag var nåt fruktansvärt snabb ändå :) Charlie fick sitt pass som hund nummer 3, då jag kände att jag ville landa lite efter att ha stressat så. När det var våran tur var han så taggad att han höll på att explodera. Han fick ladda ur lite genom att hämta sin favorit leksak några gånger, då det brukar hjälpa när han håller på att spricka av energi. Dock var det inget som hjälpte idag.

Började med rutan, där jag fick god hjälp av tjejerna med hur jag ska göra på tävlingen. Om jag säger stanna precis när han kommer in i rutan, så hamnar han utanför till höger - hamnar i gamla spår alltså. Så jag kommer istället att vara tyst, för då håller han sig i rutan och när han vänt upp mot mig, kan jag säga stanna-kommandot. Får träna vidare på detta framöver, för att få till det som jag vill ha det, men nu finns ingen tid kvar så vi gör det bästa av det vi har så här långt. Charlie var totalt galen hela tiden, och istället för att springa till rutan ,så KUTADE han som att det gällde livet. Hela hunden vibrerade av galenskap! 

Gick vidare med apporteringen, där han dödade apportbocken hela tiden. Fick tips att dra ner förväntan genom att själv hämta apporten ibland, så att Charlie inte tänder till så. Ska fortsätta med det imorgon, men även fortsätta med att påminna honom om att det inte är en lek, utan jobb. Provade sedan en fjärr med tävlingsledare bakom och det är inga problem. Fick där tips om att akta så att mitt handtecken på sitt inte blir för långt - för då blir det poängavdrag -, så det ska jag se till att komma ihåg.
Blev sedan kommenderad i ett fritt följ, och här fortsatte vibrationen av galenskap! Han går bra, men det är inte perfekt. Han var så taggad, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det... :) När alla tränat klart, fick Charlie ett pass till. Jag bestämde mig för att köra ett fritt följ tills han blev trött. Efter 10 minuter började man märka att han tappade galenskapen något, men han var fortfarande het. Han har aldrig fått gå ett sådant långt fotgående tidigare, och trots att jag kan bli galen på hans intensitet, så är det sjukt häftigt. För mindre än ett år sedan klarade han av max 30 sekunder med fokus, nu snackar vi 10 minuter!

Han var verkligen sjukt intensiv idag, och han gjorde allt till 150 %. Han gjorde ingenting normalt utan körde efter devisen snabbt, kraftfullt och helt jävla galet! Han har legat hemma hela dagen - frånsett långpromenad imorse samt med hundrastaren - och sedan var det snabbt ut till GMBK, där han fick ligga länge och titta när vi körde igenom 2 andra hundar. Så det taggade tydligen igång honom alldeles för mycket, och energin tog aldrig slut. Men jag väljer faktiskt att se på positivt på den här galenskapen! Han vill, och han fullkomligt ÄLSKAR att få träna lydnad! Jag vägrar att se på det som ett problem faktiskt :)

Vi var på klubben i nästan 3 timmar denna kväll. Alla fick köra igenom sin hund precis så länge man ville, och vi andra hjälpte till och kom med tips. Grymt när man är så många, för alla kommer med olika lösningar, och den som får tipsen kan själv välja vilket man vill gå efter, och sedan skapa sin egen väg. Skit kul att diskutera olika strategier och jag lär mig massor av att få träna med dessa tjejer.

Nu får vi hålla tummarna för att Charlie kommer vara jävligt morgontrött på lördagens tävling :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!