onsdag 15 augusti 2012

Vårt bästa fria följ!

Vaknade upp med feber och ont i halsen imorse. Men vädret bjuder på strålande sol och en underbar värme, så det finns liksom inte tid till att ligga inne och vara sjuk. Hoppade i lydnadskläderna - kan inte träna utan min älskade Hurtta-väst -, packade ryggsäcken och sedan traskade vi iväg till gräsplan.

Vi började med att värma upp lite grann och då upptäckte jag - något jag tänkt på innan en gång - att jag inte alls ska gå så som jag torrtränat sista tiden! Om jag i höger svängar vrider mig runt på mitt vänstra ben, så gör han jätte fina höger svängar. Så även om det är "fel" - eller finns bättre och mer logiska sätt att gå på -, så har jag antagligen tränat min hund så, vilket gör att det funkar för oss. Bestämde mig för att prova ett längre fritt följ med alla delar som ska finnas i tvåan, och OH MY GAD! Vi gjorde vårat finaste och mest perfekta fria följ NÅGONSIN! Det var som en dröm! Häftigt som fan.
Fortsatte sedan med rutan, och även där fick jag en annan tanke. Om han sätter sig på "stanna", varför inte använda "stå"? Sagt och gjort, det gjorde jag, och då både stannar han och står på samma gång :) Sedan tränade vi stanna på avstånd - på samma sätt som vi tränade in sitt på avstånd - enskilt. Så kan jag nog plocka in stanna-kommandot framöver igen. Apporteringen stod på tur där vi fortsatte som vanligt, och gripandet blir noggrannare för varje gång. Kollade av läggande under gång och inkallningen, vilket han gjorde skit snyggt. Avslutade med fjärren. Började på 5 meter och avslutade på 12 meter. Ingen förflyttning alls och fina skiften!

Vi är inne i ett gött flow just nu och jag hoppas det håller i sig länge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!