fredag 10 augusti 2012

Struktur av både lydnad och fys

Sista tiden har det inte hänt så mycket på lydnadsfronten. Träningspassen har varit mycket få - helt otroligt få - och nu måste det hända lite saker om vi ska ta oss ut på tävlingsbanan igen. Då många moment är nya måste vi få in regelbundhet i träningen, för det är så vi behöver träna. Jag kan göra något pass då och då, men för att få den där riktiga utvecklingen, behövs rejäl STRUKTUR! 

Även fysträningen ska styras upp. Vi har kommit igång med den ordentligt senaste tiden, och det är stor skillnad på Charlies kropp. Han har gått ner i vikt och han har mer tonus i musklerna, så det har hänt mycket i den lille welshkroppen på senare tid. Han kommer fortsätta hänga med på löpträning med mig och sedan kör Daniel mycket inlines med honom, där tempot ligger nära max under längre perioder för att verkligen pressa. Sedan ska det in simträning, balansboll, promenader med ryggsäck, och även kordinations- och kroppskontrollsträning.
Nu har den lille vila veckan ut - pga av öronen - men sedan ska den strukturerade och planerade träningen komma igång. Jag tar hjälp av Hundboken, där jag ska försöka planera upp varje vecka. Dels för att få variation i träningen - så ingen del missas - och dels för att jag varje dag vet vad jag ska göra, och då blir det gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!