söndag 19 augusti 2012

Ordförståelse

Veckans intensiva lydnadsträning - 6 av 7 dagar - har gett resultat. Så idag var upplägget att börja med en hel tävlingskedja i tvåan. Jag tycker det är bra att köra igenom hela då och då, för då jag ett tydligt kvitto på vad som fungerar och inte. Idag fungerade dock alltihopa och gör vi så på tävling, så kommer det bli ett bra resultat. Men då kör vi på känd plats och utan kommendering. Men det måste ju fungera utan det först, för att ha en chans att fungera med såsmåningom!

Vi tränade lite av momenten separat, men upptäckte då att vi behöver: ORDFÖRSTÅELSE. För att få bort sättandet i rutan tränade jag det separat igår. Då skickade jag honom runt ett träd - för att få honom bort från mig - och det var så här jag tränade in sitt på avstånd också. Igår blandade jag hej vilt mellan "stanna" och "sitt". För Charlie fungerar det inte att träna varje grej separat, han behöver att man blandar och tydligt visar vad det är är ute efter.

När jag idag skulle skicka till rutan, så tar han hoppet istället. Ropar tillbaka honom och provar igen, men samma sak händer, han tar hoppet istället. Trots att jag riktat in honom till rutan. Då slog det mig! Han VET faktiskt inte vad "rutan" betyder. Utan ordet är bara sammankopplat med situationen. Så det tog jag tag i på en gång. Helt enkelt för att när Charlie får riktig ordförståelse, så går allt alltid väldigt mycket lättare. Nu la jag upp apportbocken - för han älskar den -, rutan och hoppet - för han älskar det - bredvid varanndra. Vi hade ett punkt vi stod på hela tiden och jag ändrade bara riktning, så han var riktad mot det moment jag ville han skulle utföra.
Det var svårt för honom i början - han tog hoppet oavsett vad jag sa - men sedan insåg han att han var tvungen att lyssna på VAD jag sa, för någon belöning kom aldrig. Efter tydlighet - nej för fel och bra för rätt - ramlade poletten ner och vi ökade ordförståelsen markant idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!