tisdag 28 augusti 2012

Inplanerad tävling ger skarp träningsmoral

Regnet öste ner när jag kom hem från jobbet, men i träningskalendern stod det lydnadsträning och det kan inte dåligt väder ändra på. När tävling är inplanerad går det inte att hitta på några ursäkter, utan det är bara att tuta och köra. Charlie är totalt döhäftig att träna just nu och varje träningspass ger så mycket energi, så det är nästan som en drog!

Idag gick vi igenom fria följet, rutan, apportering och fjärren. Idag gjorde han bland annat en klockren fjärr på 15 meter! Jobbade i fria följet med oväntade svängar - går bakåt, snurrar, går i sidled - blandat med helt vanliga rörelsemönster. Det funkar verkligen, då han är mycket mer uppmärksam. Med rutan fortsatte vi som tidigare, men stod på tvåans avstånd idag. Han hittar alltid rutan - vilket känns skönt - men han får leta position tills han hittar mitten, och då smattrar klickern!
Trots att regnet öste ner så märkte varken jag eller hund det. Jag tränar honom numera precis på samma sätt - och med samma känsla - som jag tränade min tävlingshäst i alla år, och det har gjort ENORM skillnad. Moralen är på topp, inget stör ut honom längre - vart tog den extremt störningskänsliga hunden vägen? - och han har en glädje när vi tränar som är total. Inte illa, inte illa!

Han fick avsluta med att träna lite linjetag, och nu kan leksakerna ligga rätt nära varandra, men han lyssnar på min styrning och springer rakt ut. Det här tränar vi bara för att Charlie tycker det är kul, han får springa av sig och det är kul att kunna styra honom ut dit jag vill :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!