söndag 26 augusti 2012

Klubbmästerskap - med en twist jag inte var beredd på

Charlie genomförde ett härligt lydnadsprogram och fick strålande poäng på klubbmästerskapet för Welsh Springer Spaniel. Domaren öste lovord över oss och vi fick kommentarer som: helt perfekt, synd att man inte kan ge högre betyg än 10 och att matte förde sin hund med en perfekt korrekthet genom programmet. När vi kom av plan fick jag veta av Daniel att vi fått tior på allt, utom inkallningen där Charlie nosat lite när jag gick ifrån honom och vi fick en nia!!! 197 poäng totalt och snacka om poängrekord.
Vi tittade på de andra ekipagen i både ettan och tvåan, och ingen var i närheten av våra poäng. Därför trodde jag att segern var klar. Döm om min förvåning när jag blir uppropad på 4:e plats... Då får jag veta att dom tagit mina poäng x2, medan de tagit poängen i klass två x3. Helt omöjligt att slå ett ekipage i tvåan med andra ord, om de inte gjort en riktigt urdålig runda. Jag blev SUR som ett bi, då jag insåg att jag inte ens hade en chans på förhand.

Vi ställde även upp i agilityn och där blev det disk i agilityloppet, men i hopploppet klarade vi oss med fem fel. När jag kom ut från diskloppet sa jag att Charlie var svårsvängd, men Daniel kontrade med att: "du stod ju still". Perfekt peppning inför hopploppet och då sprang jag, och se vad bra det gick :) Överraskande nog knep vi pallplats i totalen och blev alltså 3:a i klubbmästare agility!!
Jag var dock fortfarande sur som ättika efter lydnaden, och tyckte att resultaträkningen var otroligt konstigt. Kollade reglerna i bilen på vägen hem, och insåg att där stod det annorlunda. Hörde av mig till tävlingsledaren och fick ett telefonsamtal en stund efter. Dom hade räknat på fel sätt, så vi åkte upp en andra plats med rätt beräkning. Dock kan jag ärligt säga att jag var där för att jag ville vinna, och då dom som tävlade i tvåan fick 20 gratis poäng - för att dom tävlade i en klass svårare- så var jag 0,5 poäng från seger. Så det var ju synd att vi inte fixade 10:or på allt...! Hade jag vetat det, hade jag lätt chansat på att starta i tvåan istället, för då hade chansen att vinna ökat markant. Det är ju inte varje dag man håvar in tior på allt och en nia liksom, och då räcker inte ens det! Men det får man lära sig till nästa år. Kolla upp reglerna innan man anmäler sig!!! Startar man i trean får man 40 gratis poäng, och i eliten 60 gratis poäng. Så man får ju hoppas att man är i en riktigt hög klass nästa gång! Och jag förstår reglerna, att det ska vara mer värt i de högre klasserna, men jag önskar bara jag fått veta det/tagit reda på det innan - eftersom vi rest totalt 100 mil för tävlingen -, för nu vart det lite antiklimax när man insåg att man i princip var chanslös.
Trots mina sura miner hade vi en trevlig dag och det var en mycket trevligt arrangerad tävling. Charlie placerade sig som 2:a bästa lydnadshund och 3:e bästa agilityhund. Samt att han fick 197 poäng på lydnaden, och det var otroligt häftigt! Han äger min lille vovve! På vägen hem blev det ett besök på Mc´Donken och då fick Charlie kalasa på en cheeseburgare, och han lyckades faktiskt med att äta upp den - utan att jag delade den i småbitar!
För att vara prins Charles var det en grym bedrift :)

8 kommentarer:

  1. Hej!

    Grattis Linda och Charlie!! Ni kommer gå långt!!! I morgon börjar jag och Smilla rallylydnad. Vi får väl se om det passar oss.
    Återigen grattis!! Jag önskar att jag kunde varit på plats för att se dig och charlie jobba tillsammans.
    Kram Marie och Smilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Rallylydnad verkar jätte kul, och det kommer säkert passa er jätte bra :)
      Tack för dina rader om oss på din blogg, blir jätte glad!
      Kram

      Radera
  2. Haha va kul! Se det inte så negativt, för en tid sedan hade ni inte ens stått på pallen!
    Låt inte tävlingsmänniskan ta över helt, haha men det är ju bra i och för sig.
    Tänk att nästa år sopar ni banan istället!😄
    För om ni vunnit nu, hade det inte varit samma utmaning nästa år!
    Är så stolt över ditt jobb med Charlie, ni är så duktiga, SM vidareee......
    Kram Rose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Rose! Men jag är en sjujävlans tävlingsmänniska :) Har dock idag upptäckt att vi fick 198 poäng (inkallningen har ju koffecient 2 och vi fick tio på allt utom den där det blev en 9:a), så den här historien är inte riktigt avslutad än ;)
      Tack för fina ord! Jag blir helt överlycklig!
      Kram

      Radera
  3. Konstig poängräkning, men GIGANTISKT grattis till grymma poäng! Vilket härligt avlut på ettan :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!