måndag 18 april 2011

Dags igen för kurs!

Idag är det dags för vår lydnadskurs igen. Fokus för idag ligger fortfarande på att ha rätt känsla, förhoppningsvis samma som vi hade förra tillfället, och sedan kommer fokus på att få detaljerna att fungera i andra hand. Lite konstigt kanske många tycker, då lydnad liksom går ut på att utföra moment med perfektionism.

Jag har funderat mycket på vilka krav jag kan ställa på min hund. Min första ponny jag hade fick man bestämt visa att man menade allvar, min andra häst (min älskade Kurir) hade jag en helt annan relation med. Honom bad jag om saker och han utförde dom, desto schysstare jag var detso mer kämpade han. Den sista hästen jag tränade med kunde man inte ställa några krav på alls, där fick man ta det väldigt försiktigt och smyga in kraven så att han inte märkte dom, annars blev allt pannkaka. Och vad har jag då får hund?
På honom får man leka in kraven i träningen. Jag kan inte begära att han exempelvis ska hålla en perfekt position i fria följet, för då lägger han av direkt. Allt måste vara en lek och om jag tydligt visar att han gör fel så blir han låg och skiter i det. I uppfostran måste man ha stenhårda krav på honom, men i träningen är det något helt annat.

Det är spännande att fundera på och analysera hur djuret man tränar tillsammans med reagerar och det är precis det jag tycker jag är så sjukt kul!

Inför dagens kurstillfälle har jag inte höjt mina krav, då varje situation är ny för min hund och bara för att det gick så bra förra gången betyder det inte att det kommer gå lika bra idag. Men mitt mål är att kunna leka bland andra hundar, få Charlie att tycka att träningen är skit kul samt att hålla stressen långt, långt borta! För funkar allt detta så har vi riktigt fina moment :)

Wish me good luck.

1 kommentar:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!