torsdag 28 april 2011

Lydnad och kompishäng!

Var på klubbens onsdagsträning och tränade igår. Massvis med hundar vilket är vad jag var ute efter. Min instruktör i lydnadskursen var ansvarig denna gången så han hjälpte mig lite. Anordnade störning iform av en hund som fick sitta nära medans vi körde linförighet samt tittade på min apportering, då dom körde det i måndags då vi inte var med. Men det viktigaste var platsliggningen. Jag la mig på en kant och lämnade ca 6 meter. Det var ca 10 hundar som låg samtidigt och det var bruks-grej-nåt.. dom skulle ligga i 4 min. Charlie låg hela tiden men kändes lite orolig emellanåt och tittade på hunden till höger, men han låg stilla och hade hakan i backen mestadels av tiden. Nu måste jag börja lämna honom längre, på tävling är det 20 meter, och nästa kurstillfälle ska jag börja utöka avståndet. När vi tränar själva lämnar jag ca 20-30 meter, men i grupp har jag endast lämnat max 10 meter tror jag.

Åkte sedan dirket hem till Hanna och Victor. Där stod Hanna med händerna i degbunken, sötnosen bakade scones som vi sedan fick kalasa på! Vi kollade på fotbollen, eller Victor gjorde och vi andra såg slutet :) En riktig myskväll hade vi iallafall och vi drog oss hemåt strax efter 11 då vi alla fick kämpa för att hålla ögonen öppna!



Imorse gav jag mig ut för lydnadsträning igen. Idag hade jag fokus på att få till bra transporter mellan momenten. Någon har någongång berättat för mig att hon/han satte hunden efter varje moment, intog den plats tävlingsledaren ville och sedan kallade in hunden. Charlie har en förmåga att nosa, nosa och åter nosa mellan momenten, och speciellt om han känner att jag är lite nervös, då nosar han ännu mer! Så den här strategin lät som något för oss. Provade det idag och det fungerade väldigt bra och jag kommer nu att köra så här framöver. Idag länkade jag korta moment och belönade vid olika tillfällen varje gång.



Nu väntar brunch och sedan iväg till jobbet.

3 kommentarer:

  1. SNYGGT! Körde så på Baily ända upp i trean.

    SvaraRadera
  2. Då är det säkert från dig jag hört det!

    SvaraRadera
  3. Hej Linda! Kul med din nya taktik mellan momenten, jag har börjat köra likadant :) Silver släpper lätt fokus om jag belönar för mkt med röst/kropp m.m mellan momenten så istället har vi börjat köra stenhårt på att transporter mellan moment OCKSÅ är ett moment i sig. Verkar fungera bra :) Jag är jättegärna med och kör platsliggning däremot är det tävlingar på Hammarö BK på söndag fm (jag ska eventuellt vara med och vara funktionär) men på eftermiddagen kanske? :) Om du kan då? Kram på er!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!