måndag 4 april 2011

Självsäkerhet

För att lyckas med olika saker i livet krävs självsäkerthet, men tillsammans med detta anser jag att det krävs ödmjukhet - det värsta jag vet är människor som saknar ödmjukhet. Den dagen du tror att du kan allt och att du inte har något att lära av andra människor så är jag den första att tycka synd om dig, för tänk vad mycket du kommer att missa.

Jag har funderat mycket på det här med självsäkerhet den senaste tiden. Jag uppfattar mig själv som självsäker i de allra flesta situationer jag stöter på i livet. Exempelvis trots att jag har ett helt nytt jobb med VÄLDIGT mycket ansvar så är jag självsäker och tror på mig själv, MEN jag är aldrig rädd för att fråga och jag skulle aldrig göra något jag inte var säker på - = ödmjukhet. Genom mycket funderande har jag kommit fram till att det är endast inom hunderiet som jag inte har den här självsäkertheten som jag har överallt annars, varför??

Jag följer många bloggar som handlar om hundträning. Vissa följer jag helt slaviskt och dessa har gemensamt att de som skriver har en självsäkerhet där de tror på vad de gör, samt att de inte är arroganta utan helt enkelt ödmjuka. De bloggare jag gillar är de som skriver hur de tänker, så att jag som läser kan lära mig något av det. De hundmänniskor man mött eller sett som har en god relation med sina hundar har en utstrålning av självsäkerhet, vilket alltså är en viktig ingrediens för att få relationen att fungera.

Varför är då jag inte självsäker i den här världen? Jo, för att jag har intalat mig själv att jag inte kan någonting. För att jag har haft svårt att läsa min hund och att det ibland har blivit fel. Men jag har nu insett att jag kan faktiskt VÄLDIGT mycket inom det här området nu! Vi är inte stjärnor men herregud vad mycket den lille har lärt mig genom dessa 2 ½ åren vi haft tillsammans. Den senaste tiden har självsäkerheten infunnit sig - välkommen - och det är en skön känsla.
Charlie har gått lös på promenader trots möten med massa olika hundar och vi har till och med blivit stoppade flera gånger där folk med hundar frågat MIG hur jag gjort för att göra min hund så lydig! DE NI!

Med rak rygg och självsäkerhet, mixat med ödmjukhet och nyfikenhet ska vi utvecklas tillsammas och jag är säker på att vi kan uppnå mer än vad omvärlden tror om oss!  

5 kommentarer:

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!