måndag 11 april 2011

Lyndadskurs Omgång 1

Vi började med att träffas inne i klubbstugan och hundarna fick sitta i bilarna. Det var lite genomgång om vad kursen kommer innefatta och presentation av både instruktörer - som är hela 4 st-  och ekipage - 9 st! Jag presenterade oss och berättade om våra svårigheter med störning samt Charlies stresspåslag som ibland kommer vid andra hundar. Berättade även att jag är MYCKET noggrann med vilka situationer jag utsätter min hund för.

Sedan gick vi ut och vi fick börja med att leka med vovvarna. Här började Charlie imponera STORT på mig! Ny plan, nya människor och 8 andra hundar som lekte hej vilt på en inte alls för stor plan. Och min lille hade bara fokus på mig. Vi lekte och körde fritt följ om vartannat och han hade super kontakt. Instruktörerna gick runt och när jag stod och pratade med dom släppte inte Charlie mig med blicken, fick väldigt mycket beröm för detta :)

Sedan fick alla ställa upp i ena kanten av planen och så fick vi gå in en och bli kommenderade i en linförighet samt en inkallning. Jag sa direkt att jag kommer belöna tidigt om han håller kontakt. Gick i kanske 25 sekunder och han var super duktig så han fick en dunderbelöning. Inkallningen gick också kanon, han är bra på den!

Nu kommer det bästa! Vi ska lägga platsliggning. Jag skulle lägga på ytterkanten men fick ändå en hund utanför oss. Lämnar Charlie ca 7 cm och första 15 sekunderna är han lite orolig, han tittar på hunden till vänster så jag säger hans namn tyst och då fäster han blicken på mig. PANG, han lägger hakan i backen och där stannar den i oändligheten!!! Jag gick fram och belönade 3 gånger och hakan var bara uppe medans han tuggade! En instruktör smög upp bakom mig och viskade: Jävlar vad snygg platsliggning!!!
Det BÄSTA var att han var helt avspänd, svansen var stilla och han låg helt lugnt. På en ny plats med 8 nya hundar. När vi var klara fick jag hålla tillbaka tårarna. Det här var den största vinsten någonsin!

Efteråt hade vi en samling i klubbstugan igen och jag fick beröm för att jag var noggrann med att anpassa situationen efter min hund. Ex. vid tandvisningen så ställde sig Charlie upp när en instruktör kom fram och mötte henne någon meter framför mig. Jag sa då att det var OK eftersom han tycker tandvisningen är svår, och vill han möta den som kommer så är det bara positivt. Att han ska sitta stilla tar vi i ett annat skede.

Charlie uppförde sig exemplariskt idag och jag fick verkligen betalt för allt jobb jag lagt ner! Det känns så skönt så jag nästan börjar lipa bara jag skriver detta :)

5 kommentarer:

  1. Grattis, visst är det härligt när det fungerar :-)

    SvaraRadera
  2. Vet precis hur du känner dig och det är många känslor som kommer fram, när det funkar och man gjort rätt i sin träning.

    Ni är fan GRYMMA!

    SvaraRadera
  3. Va härligt att få känna en sån känsla som du gjorde igår, va kul!!!

    SvaraRadera
  4. Tack :)
    Ja det känns riktigt roligt att det fungerade så bra! Man får lite mer energi till att fortsätta kämpa :)

    SvaraRadera
  5. Erika Gustafsson13 april 2011 kl. 12:11

    ÅÅ va kul Linda!! DU är så himla duktig, och lillprinsen är ju helt suverän!! Hoppas vi ses snart!!<3

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!