måndag 19 december 2011

Att ställa krav är kul!

Träningen med den lille fortsätter. Främst ligger fokus i nuläget på relation och uppfostran, för det ska vara våran grund i framtida träning. Därför vill jag göra det rätt!

Charlie har växt som individ sedan vi var nere i Halmstad och man märker att han på nåt sätt vuxit upp då han helt plötsligt måste ta lite ansvar och jobba. Allt i livet görs inte längre bara för att "det är kul" och för att inget annat för tillfället inte är roligare än det matte råkar be om.

Vi jobbar som sagt i nuläget främst med vardagssituationer där ingenting handlar om motivation och belöning, utan faktiskt bara om ren uppfostran. Exempelvis att man ALLTID lyssnar på första kommandot, att man skiter i andra hundar, att man går bredvid matte tills något annat sägs och att man ligger i sin säng när det kommer gäster. Dessa saker är säkert helt naturliga för många hundägare, men jag har inte kommit dit förrän nu då den lille haft mig lindad runt lillfingret.


Efter eftermiddagens promenad tog vi en liten träningsstund. Nu ligger träningen på att sitta i fotposition och hålla kontakten med mig oavsett vad som händer. Idag var första gången vi körde utomhus och jag körde 30 sekunder åt gången. Genom att tydligt tala om vad det är jag vill att han ska göra så har träningen blivit betydligt roligare. Charlie tycker helt plötsligt att lydnad är riktigt kul och jag måste tänka på att inte göra saker för lätt för honom. Imorgon lägger vi på ännu mer störning och höjer därmed kravet ännu mer.

Krav gör helt enkelt våran träning roligare!

3 kommentarer:

  1. Låter som en saga, va kul att ni utvecklas. Snart är ni förbi grunderna och vips är du på tävlingsbanan igen!! Kram Rose

    SvaraRadera
  2. Helt j-vla underbart! Du är så duktig och inspirerar mig massor :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!