fredag 2 december 2011

Film: Träning i krig - lektion i hur man inte gör

Idag var vinden betydligt snällare och vi åkte imorse ut till klubben för lydnad och agility. GMBK ligger precis bredvid en skytteklubb där militären håller till, så man måste kolla när man kommer dit om den röda flaggan är upphissad för då får man inte gå utanför klubben åt ena hållet. När jag kom såg jag den röda flaggan och idag även en röd lampa som blinkade frenetiskt. Men jag tänkte väl inte mer på det.

Lägger Charlie på planen och bär fram agilityhinder till en liten bana. När jag precis är klar och ska börja så brakar helvetet loss. Militärerna skjuter som fan och dom är så nära. Precis bredvid planen finns en liten kulle och bakom den stod dom och sköt hejvilt. Jag blir totalt livrädd kan jag lova, det kändes som att skotten svischade förbi huvudet på mig. Jag fick med detta på film och här kan man tydligt se hur jag skapar rädslan hos Charlie. När det börjar smälla lyfter han lite på huvudet men det är inte föräns jag kallar in honom i panik som han faktiskt blir rädd. Som tur är kommer jag på mig själv efter en stund - skönt att man kan lära sig av sina misstag - och vi börjar köra banan, varpå den lille inte bryr sig alls om oljudet längre.

Kan dock säga att jag hoppade till några gånger till då man såg hur dom träffade med skott - eller vad det nu va - i gräset inte alls långt ifrån oss och jag blev faktsikt rädd för att bli träffad av nåt. Men då borde dom ju stängt av tänkte jag och försökte skaka av mig det :)



Sedan tränade vi våran lilla bana på många olika sätt. När man alltid tränar ensam får man filma sig själv och utvärdera när man kommit hem. Jag kan se att jag - fortfarande - måste bli snabbare då jag är alldeles för seg i mina signaler. Vi skulle ju kunna göra detta sjukt mycket snabbare om bara jag var lite snabbare.

Kontaktfältet på balansbommen fick sig en träningsomgång där vi började med targeten - som Charlie älskar - och där jag för första gången sedan tog bort targeten. Charlie hade full koll på vad han skulle göra och visade ingen tveksamhet.

Avslutade med lite lydnad - fritt följ och inkallning med ställande - där ljudnivån var total.



Jag kan konstatera att min hund INTE är skotträdd så länge matte inte är det :)

1 kommentar:

  1. Hej, hittade hit via Sandras (tomik.se) hemsida.
    KOllade på filmen... jäklar (!!) vilket ljud det var! Han var verkligen duktig, din hund!

    Tittade på lite fler filmer, vilken sötis han är:) Fjärren inomhus tex.. jättensyggt läggande och v'ärldens goaste svans :)

    Ha det bra!

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!