torsdag 7 juni 2012

Debut i agility på klass 3 bana!

Anlände till klubben ca en halvtimme före start, och hade ingen aning om hur en sådan här tävling gick till. Hade tur som mötte lite folk jag kände, så jag kunde fråga hur saker och ting gick till :)

Första loppet var agilityklass och det var en klass 3 bana. Tror ni jag höll på att dö eller? Göra debut på en bana som är för den svåraste klassen i agility!!! Och vi som bara kört en hel bana EN gång innan. Men man kan ju inte bli mer än diskad, så det var bara att köra. Gick banvandringen och kliade mig i huvudet hur många gånger som helst, jag fattade verkligen INTE hur jag skulle göra för att få till det bra. Så med den känslan entrade vi planen som startnr 3. Vi diskade oss på hinder fyra och sedan försökte vi bara ta oss igenom banan. Charlie tog fel hinder lite hit och dit men vi körde på ändå. Trots många missar så är jag så sjukt nöjd med vissa saker.

* Första 3 hindrena gick riktigt bra
* Han fixade alla kontaktfält
* Han fixade slalomen i höger handling och med en svår ingång då han kom från A-hindret
* Han stack inte :)

Banan i agilityklassen

Sedan blev det lite väntan tills nästa klass startade, hoppklass. Men nu hade Daniel kommit också, han skyndade sig från jobbet men missade första, så vi hade lite sällskap. Charlie fick sitta i bilen en stund och sedan komma ut och vara med i allt stim. Trots allt stim - det är verkligen hysteriskt på en agilitytävling - så var han så COOL!! Han stressade inte upp en enda sekund. Han satt vid våra fötter och slappnade av. Vi tränade lite fotgående i allt ståhej och kontakten var det inga fel på! Men att han fixar såna här situationer gör mig så glad att jag nästan börjar lipa. 

Mina fina killar!

Hoppklassen var en klass 2 bana, tror jag. Under den här banvandringen förstod jag faktiskt hur jag kunde göra. Vi hade startnr 18, men även denna gången diskade vi oss på hinder 4. Charlie tog ett hinder istället för att ta tunneln. När jag och Daniel sedan kollade hur de duktiga tjejerna gjorde så tog dom en annan väg där för att tydligare visa för hunden. Jag har mycket att lära kan jag lova. Men jag är så SJUKT nöjd med resten. Hade han inte tagit fel hinder där hade vi bara fått 5 fel - vägran på slalomen. Så vi fixade faktiskt resten bra :)



Elin från Hundens Hus var där och hon var så snäll och skrek på mig under båda loppen. I banvandringen till sista klassen sa hon att: nu jävlar springer du och står inte still! Sedan sa hon efter loppet att jag måste sluta med alla bakombyten. Jag gör dom för då hinner jag tänka, men varje gång jag gör det så tappar jag honom. Jag måste springa på bättre, placera mig bättre och välja bättre handling. Skönt att få lite feedback så direkt efteråt :)

Målet var att ta sig runt banan utan att Charlie stack. Och det klarade vi ju galant! Nu har jag verkligen fått blodad tand och det här vill vi absolut göra igen. Nu måste jag försöka träna lite mer också, för det är ju en fördel om man ska tävla :) 

Riktigt skönt att debuten är avklarad och jag är så nöjd med min älskade lille!

4 kommentarer:

  1. Haha, ni är ju roliga! debuten på en klass 3 bana ;) Jag kan ingenting om agility men jag tycker ni ska vara supernöjda, snart ramlar pinnarna in på löpande band!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det var väl kanske inte debuten jag tänkt mig!
      Men det funkande ju detta också :)

      Radera
  2. Vad duktiga ni är! Är sjukt impad :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!