tisdag 12 juni 2012

Trimning med maskin utan ångest

Igår fick jag hjälp av Jeanette, som också är hundfrisör, med att fixa till Charlie. Hon trimmade alla Hannas hundar - hon har 7 stycken - och min lille skrutt, och alla blev super fina!

Charlie visade dock rejäl ångest när klippmaskinen kom fram. Så jag kommer ALDRIG mer lämna in honom på något trim. Dom har tydligen inte varit speciellt snälla mot honom, så valet är ju hur enkelt som helst. Jeanette tog sig an Charlie igår och genom fint ledarskap gick det att klippa med maskinen, utan att hänga upp han i ett koppel. Jag fick mig en lektion i hur man ska klippa för att det ska bli bäst, så nu ska jag alltid göra det själv framöver.


Idag gjorde jag ett eget trimbord i vardagsrummet för att fixa det sista från igår. Vardagsrumsbordet med en yogamatta på blev alldeles perfekt. Jag har en egen klippmaskin och började först att dra den runt Charlie utan att den var på. Sedan satte jag igång den och höll den bara nära honom. Jobbet igår visade sjukt goda resultat. För jag har använt maskinen på flera ställen, och han stod helt stilla, utan att vara det minsta spänd alls!


Han är riktigt snygg nu, den lille skiten. Kort och prydlig, precis som jag vill ha honom! Och han blev så fin utan den minsta antydan till stress eller ångest, trots att maskinen var med en hel del. Så skönt när man får lära sig att hantera sin hund på rätt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!