onsdag 20 juni 2012

Friskvårdsdag med massage och hundsim

Vi började hos NathalyMedicor Rehab. Där fick Charlie en timmes massage och jag fick med mig massor med nyttig information om kroppen på min hund. Han var rejält skeptisk till att börja med - man vet ju inte om blivit en mördare sedan sist - men sedan va det så gott så han fick kämpa för att inte somna! Han fick massage från huvud till svans och Nathaly konstaterade:

* Mycket spänningar i nackmuskulaturen
* Spänningar i bogmuskulaturen på höger sida
* Spänningar i ländrygg
* Rejält med spänningar i vänster skinka/bakben

Det var de stora grejerna som vi ska jobba med. Han är fortfarande mindre musklad på vänster sida, men det har blivit en fin förbättring på de 3 veckor sedan vi var där sist. Vi ska fortsätta våran träning med balansboll, ryggsäck, skritträning och löpträning. Fortsätta öka medvetenheten om vänstersidan genom att gå fot på fel sida, rulla runt åt vänster, gå på höger sida om föraren på promenader mm. Han ska tränas på båda sidor, men lite mer fokus ska läggas på att få igång vänster sidan. Ska naturligtvis även fortsätta med massage och strechning, där strechning av bakre lårmuskulaturen är extra viktig.

Efter massagen åkte vi hem, men hann i princip bara vända i dörren innan det bar av till nästa ställe, som var Kungliga Hundar. Det ligger i samma lokaler där Charlie tidigare gick på dagis. Där träffade vi Belinda från Hundpoolarn, som började med att ställa en del frågor och sedan kände hon igenom Charlie. Hon kände samma saker som Nathaly gjort, och Charlie fick njuta av ännu en massageomgång.

Efter massagen fick han hoppa in i duschen, sedan på med flytväst och sedan var det dags för vårat första tillfälle på SIMKÖRKORTET! Charlie var lite osäker på rampen ner i vattnet, men efter lite stöttning gick han ner i poolen och började simma. I flytvästen hade vi två linor, så jag och Belinda stod på varsin sida om poolen, och Charlie fick bara simma i mitten. Eftersom att det var första tillfället fick han bara känna på att gå i/ur poolen samt att känna in sig i vattnet. Han simmade ca 3 minuter innan han fick vila i famnen på Belinda vid poolkanten och sedan simmade han ungefär lika länge till.

Vi ska framöver simma 4 gånger till tillsammans med Belinda, och om allt går bra, så kommer vi sedan att simma själva. Men först ska jag få lära mig hur man ska göra och Charlie ska få lära sig hur man beteer sig i poolen. Men första omgången gick riktigt fint, så vi får hoppas att fortsättningen också gör det!

Nysimmad
Daniel var så vänlig och informerade mig om att det är löpdags idag - ska försöka springa var tredje dag - så trots att jag absolut inte har lust, får jag nog piska mig ut för att få igång flåset lite. Hade mycket hellre tagit en pizza på balkongen, men har man bestämt sig så har man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!