fredag 8 juni 2012

Hur ligger vi till med momenten i tvåan?

Har gått igenom tvåans moment under ett träningspass vid lunch idag. Träning i Halmstad väntar och jag ville ha lite information om vad jag vill ta upp med tjejerna, och få hjälp med. Det med kursiv stil är vad jag kommer ta med mig söderut.

Fritt följ: Han var sjukt grym idag. Så utan större störning går det riktigt bra. Lägga på extrem störning och utmana.

Rutan: Hade banden på även idag och det var fortsatt svårt. Han blandar genom att ställa sig utanför och att göra klockrena rutskick. Står tyst och väntar ut honom när han gör fel, belönar rätt. Feedback på om något ska ändras eller om jag ska fortsätta på samma sätt, för mig känns det som rätt väg att gå för oss.



Apportering: För några dagar sedan tränade vi ingångar med apport i munnen i vardagsrummet. Idag fick han börja med att göra samma sak utomhus. Jag sätter honom 3 meter framför mig med apporten i munnen, och kallar in i fotposition. Efter några repetitioner satte jag honom 10 meter bort och la apporten på halva vägen. Han visade fin ordförståelse när jag första gången sa "hit", då sprang han rätt över apporten! När jag sedan sa "apport" så tog han den med sig :) Sedan gjorde vi momentet på rätt sätt, dvs att jag kastar apporten. Han utför momentet. men farten in är inget att hänga i julgranen. Varvade då att han skulle sitta kvar när jag kastade, med att bara kasta iväg apporten och dra på jakten lite. Det skapade galopp eller snabb trav tillbaka. Fortsätta varva rätt momentträning och att dra upp honom i jakt för att få upp tempot?

Fjärren: Ingen förflyttning på 3 meters avstånd. När jag står längre ifrån får jag ibland ett 5 cm skutt framåt vid uppsättandet, oftast på första försöket. Han får en korrigering iform av att jag går fram och flyttar han bakåt. Då gör han efterföljande rätt. Tips för att öka hans förståelse för hur jag vill att han flyttar sig.

Inkallning + Läggande: Klockrent.

Hoppet: Det enda problemet är att han sätter sig segt på mitt "sitt". Få till bättre avståndslydnad.

Skönt att skriva ner vad jag måste komma ihåg tills på måndag. Även om jag nog inte kommer köra igenom alla momenten då, så vill jag bara få lite feedback på hur jag tänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!