måndag 4 juni 2012

Snabba svängar

Jag och den lille har spenderat nästan två timmar på klubben. Började som alltid med lite fotgående. Oavsett vad vi ska göra så måste vi börja med fotgående, för det är min signal till Charlie att nu är det dags att jobba. Har försökt att börja utan det några gånger, men då blir det pannkaka. Värmde sedan upp den lilles kropp med cavaletti, lite trix, skutt över låga hinder och fotgående på fel sida.

När uppvärmningen var klar började jag med att träna framförbyten i en åtta, och sedan även bakombyten i samma kombination. Jag tränade först utan hund för att få in hur jag ska röra kroppen för att förbereda honom på vilket håll han ska gå åt efter hindret, och jag fick verkligen till det idag. Charlie gjorde thigta svängar och lyssnade jätte fint på mina signaler.

La sedan på slalom, A-hinder och balansbom vilket gick fint. MEN sedan satte sig Charlie vid ratten och tyckte han hade stenkoll på vad vi skulle göra. Så även om jag tydligt visade att han skulle svänga tillbaka mot mig efter hindret så fortsatte han och gjorde hela slalomen. Så söt, men tyvärr fel! Fick säga till honom att jag kör och då kopplade han på hjärnan igen och började lyssna. I lydnaden har han inte mycket "kan själv tänk", men i agilityn kommer det på en gång.


Sedan öppnade himlen sig och regnet ÖSTE ner. Försökte trotsa det till en början, men sedan sprang vi upp till klubbstugan och satt på altanen tills det slutade.



Körde lite agility till när det blev uppehåll, men tycker inte om att träna denna grenen när gräset är blött. Charlie ramlar hej vilt och det känns som att en sträckning kan komma på posten, så vi avslutade snabbt. Tog en promenad i skogen som nedvarvning och när vi kom tillbaka blev det lite lydnadsträning. Gjorde en platsliggning med Elin och hennes kompis, där Charlie helt plötsligt for upp och tittade bakom sig. Antagligen något som bet han i rumpan, för han hade inte en tanke på att röra sig därifrån. Så jag la lugnt om honom och gjorde ingen grej av det. Körde sedan lite fotgående där jag växlade tempo mycket, från språngmarsch till rejält långsam marsch. Han är duktig min kille. Tror det är dags att höja kravet ytterligare i fotgåendet och ska ta tag i det nästa pass! Provade även lite fjärr och tvåans hopp innan vi åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!