tisdag 26 juni 2012

Lång uppladdning gav ÄNTLIGEN resultat

Jag sticker inte under stol med att den sista tiden varit tung med den lille. Att ha en hund med i princip ingen "will-to-please" är inte så lätt, speciellt inte när man själv vill så himla mycket. Jag har tur som får så bra hjälp och stöttning av personer runt mig, vilket gör att det börjar bli ordning på min kokosnöt.

Idag tog det mig en drygt en timme med mental uppladdning inför våran lydnadsträning. Men det var helt klart värt det. För äntligen fick vi till ett pass med helt rätt känsla. Och när känslan finns där, så har vi en grym potential!

I fotgåendet tränade vi på halter rakt fram samt höger om. Vid halter rakt fram sätter han sig ibland lite för långt fram, och vid höger om hamnar han ibland lite snett, då höger framtass kommer för långt från mig. Nötte igenom detta ordentligt och det blev riktigt bra. Gav mig inte förrän han gjorde massvis med korrekta halter efter varanndra. Sedan jag slutade vara rädd för att nöta så går inlärningen så mycket lättare!

Han fick en liten vilopaus, då jag la en platsliggning på 50 meters avstånd i ca 4 minuter. Han ligger fint, och vi har fått tillbaka rätt aktivitetsnivå. Inga ljud, inget stressande. Skönt!
Nästa projekt var rutan, som idag hade banden på. Skickade på mellan 10-15 meter från olika håll och nästan alla skick var klockrena. När han missar hamnar han ut till höger, men han rättar in sig om jag är tyst. 
Du kör slut på mig!

Då solen strålar från klarblå himmel idag - man kan knappt tro att det är sant! - så var det sjukt varmt att träna idag. Men när rätt känsla finns där så är Charlie outtröttlig alltså. Han segnar inte, trots att vi körde hårt i ca en timme idag, så gör han allt med samma energi, trots att han självklart egentligen är dötrött.

Skönt att plaska lite i värmen

Känslan är grunden för oss, och förhoppningsvis får vi lättare och lättare att hitta den framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!