fredag 8 juni 2012

Nu släpper jag min hund så den springer fram till er!

Var med om en liten märklig händelse under dagens lydnadsträning. Att hundar kommer fram eller att ägarna släpper fram sina hundar händer så ofta här, så att man inte orkar bry sig längre. Men de allra flesta förstår när man tydligt visar att man inte är intresserad av att hundarna ska leka. De släpper fram sin hund, men när jag går åt ett annat håll så halar de in hunden i flexikopplet och fattar vinken. Sedan att en lös hund kan rymma från matte/husse och komma fram, det kan absolut hända även mig, så det är inget jag klagar på, om dom inte gör det medvetet vill säga.

MEN idag var det lite annorlunda. Jag och Charlie står och tränar på rutan, och då ser man ju ganska tydligt att vi är just under träning. Det kommer en kvinna med sin hund, en rätt stor vovve som var långhårig, vilket helt saknar betydlese för min berättelse, men ändå :)  Dom går mot oss och jag anar att det ska bli som vanligt. Men när hon är 15 meter ifrån så säger hon:

- Är det okej att jag släpper min hund?
- Ja, bara den inte kommer hit så, svarar jag (i en mycket vänlig ton).
- Men han kommer nog springa fram till er om jag släpper honom nu.
- Ehh okej, för min del får du gärna släppa honom, men han får inte komma hit.

Jag höll mig lugn och fokuserade bara på att hålla Charlie koncentrerad. Jag ser i ögonvrån hur hon, trots detta, släpper sin hund. Och vad tror ni den gör? Självklart springer den rätt fram till oss! Jag orkar inte längre bli arg, så vi står bara stilla och väntar tills hunden går iväg.

Helt absurt! Jag kunde inte hålla mig för skratt när hon gick iväg med sin hund. Om man läser mellan raderna så sa hon ju egentligen: Bara så du vet så släpper jag min hund nu och han kommer springa fram till er, oavsett vad du säger!

Nästa gång tror jag att jag ska säga att: om du släpper fram din hund till min, så kommer min äta upp din! Det kanske skulle ha lite mer effekt :)

2 kommentarer:

  1. Oj vad irriterande, tur att du är så snäll. Jag hade nog inte varit lika trevlig i en sån situation...

    Jag har förresten nämnt er i ett inlägg på vår blogg :)

    SvaraRadera
  2. Ja, vad ska man säga? Lika bra att skratta åt eländet.

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!