tisdag 5 juni 2012

Provocera fram ett annat rörelsemönster med ryggsäck

Charlie har fått prova sin ryggsäck för första gången. Jag fick precis den effekten jag ville ha, vilket är han ska arbeta mer med bakbenen och få igång ryggmusklerna. Det spelar ingen roll hur mycket vikt som ligger i väskan, utan meningen med ryggsäcken är att provocera hans gångteknik. Idag fick han ha en duschflaska på varje sida, så totalt låg det 0.5 kg i väskan, och det räckte gott.

Han arbetade med bakbenen, böjde dom och stoppade dom ordentligt under kroppen, samt att ryggmusklerna verkligen kom igång. När han går vanligt så är han helt stel och rak över ryggen, samt att svansen står rätt ut som en raket. Nu guppade ryggen och svansen kom i svängning, jippi! Så gick han alltid innan han amputerade svansen, men efter det har han förändrat sitt rörelsemönster, och tyvärr inte till det bättre.

Att gå med ryggsäck är inget vi kommer göra varje dag, då man inte vill ha slitage. Men han kommer få gå med det ca 2 gånger i veckan för att sätta fart på musklerna och för att provocera fram ett annat, bättre rörelsemönster.


De här musklerna fick riktigt arbeta idag. Om de sätter igång så kommer hela bakdelen inklusive svansen med. Om ni tittar på svansen så ser ni att det svänger :)

Det blev en 3 km powerwalk, ville inte gå längre eftersom det var första gången, och när vi kom hem blev det strechning. Han fick även massage av ryggen och han tyckte det var en pina idag. Han visar så tydligt när man kommer åt något som ömmar, så det tog ett tag innan spänningarna släppte och han kunde slappna av.

Nu hoppas jag att jag snart får svar från hundsimmet, så vi kan komma igång med det.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Kanske ngt för min lilla passgångare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gav STOR effekt på min lille iallafall.

      Radera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!