fredag 29 juni 2012

Sista lydnadspasset innan semester

Tredje dagen i rad vi tränade lydnad idag, och jag har kört rejäla pass med tydliga mål, och inte gett mig förrän vi uppnått dom. Så passen har blivit ganska mastiga. Men det finns en tanke med det, då Charlie ikväll åker till Karlstad och mina föräldrar för semester i 1 ½ vecka. Där blir det dock inte semester för fysiken, då dom är väldigt aktiva, så dom kör slut på han varje dag. Men mentalt blir det lite semester eftersom han får vila från lydnadsträning. Och just därför ville jag passa på och köra slut på lillen, innan han blir avställd. Hade alltid samma tänk på hästarna, man kör hårt en period och ställer sedan av några dagar.

Dagens pass bestod av platsliggning, fritt följ, ruta och apporteringen. Började med platsen där han fick ligga i 5 min på 50 meters avstånd. Han låg fint och avspänt.

Platsliggning

I fria följet kunde jag se resultat från igår, då höger om marsch/halt var skit snygga. Så vi gick vidare och tog tag i helt om istället. Där flyter han ute lite, och jag vill ha bort det. Vi tränade oss igenom det och resultatet blev riktigt fint. De här tre dagarna har han varit sjukt härlig att träna fotgående med, en skön känsla!

Rutan fick sig sedan en omgång, även idag utan band. Han blandar klockrena skick med att hamna utanför rutan. Då hamnar han utanför de bakre konerna - han blandar höger och vänster -, och han tror verkligen att han är rätt där. Om han står på samma sätt vid de första konerna så är han precis i mitten, så här får vi bara nöta vidare så han får den förståelse för konerna som jag vill att han ska ha.


Gick sedan vidare till appoteringen där mitt fokus ligger på återgången samt ingången. Idag fick jag galopp in och fina avlämningar efter lite detaljträning på delmoment. Fick även besök av en terrier mitt i momentet, en helt vanlig dag på Eriksberg med andra ord :)

Avslutade med ett rut-skick på 20 meter, som var perfekt. En skön avslutning på ett riktigt bra träningspass. Det är så kul att vi lämnat ettan och fått en massa nya saker att träna på. Både jag och Charlie tycker det är roligt, och jag får gnugga geniknölarna för att tänka ut HUR jag ska göra för att få honom att förstå vad jag vill. Precis det som jag älskar med hundträning!

1 kommentar:

  1. Han verkar vara härlig att träna med. Och gud vad skönt att han verkligen verkar förstå och tycka om både rutan och fritt följ. De man får mest poäng för ;) För oss är det snarare tvärtom..

    SV: Tack så mycket! ja det känns som det ska vara rätt från början, även fast det blir lite mer arbete vid varje apport. För några veckor sedan var det verkligen katastrof men nu börjar vi verkligen ta igen det och det är så skönt! :)

    Ja det är verkligen underbart! Speciellt lite utanför själva "city" där vi bor, hur mycket orörd skog och ängar som helst och en stor parkering som blir som vår egna privata träningsplan ;) Har du också kopplingar till Värmland (sunne)? :)

    SvaraRadera

Om du inte har en egen blogg så klicka i anonym.
Men glöm inte att skriva vem du är i kommentarsfäletet!